Kabel-TV

Östra Lindås samfällighet har avtal med Telenor för kabel-tv.

Analog Kabel-TV

För att ansluta till analog kabel-tv krävs varken digtialbox eller annan kringutrustning. Anslut bara TV:n till antennuttaget och gör en kanalsökning. Bildkvalitén på det analoga nätet är dock inte den bästa.

Följande kanaler finns tillgängliga:

Digital Kabel-TV

I avtalet ingår även tillgång till Telenors digitala kanalpaket T-1 Bas. För att kunna se dessa kanaler behövs en digitalbox samt ett program-kort. Kontakta Telenors kundtjänst (https://www.telenor.se/kundservice/kontakta-oss/) och säg att du bor i Östra Lindås samfällighet och att vi har ett gruppavtal för kabel-TV T-1 Bas, så skickar de kostnadsfritt hem en digital-box (boxen “lånas ut”).

Det går även att beställa en ”CA-modul” om man har en TV som stödjer detta och inte vill ha en extra box i Tv-bänken (om man står på sig finns detta som alternativ). Det går även att köpa till en inspelningsbar box med möjlighet att: titta på ett program, spela in ett annat och pausa i direktsänd tv.

Följande kanaler ingår:

Mot extra kostnad går det även att uppgradera till större kanalpaket: https://www.telenor.se/handla/tv/

Har du frågor om kabel-tv, gå in på telenor.se eller ring kundtjänst:

  • Från en Telenormobil: 222
  • Från annan telefon: 020-222 222

Bredband – Fiber

Under 2015 installerade vi fiber i området. Denna fiberkabel ägs av oss medlemmar i samfälligheten och är levererad av Seths Antenn och Teleteknik. Det går även att beställa bredband och telefoni över fibern från Ownit, detta beställs av respektive hushåll och betalas också av er privat.

OBS! Fiberkabeln ligger utanför ditt hus på ca 30 cm djup, om du ska gräva och är osäker på vart den ligger så kontakta styrelsen för kartor.

För felanmälan, kontakta Ownit, 08 – 525 07 300 eller maila info@ownit.se På Ownits hemsida finns information om pågående kända driftstörningar https://www.ownit.se/kundservice/driftstatus

Ownit har mycket bra guider och information på sin hemsida https://www.ownit.se/kundservice/guider

Bl.a. om ni har beställt bredband och inte har den förväntade hastigheten trådlöst, läs guiden för hur man kan optimera hastigheten https://www.ownit.se/kundservice/guider/bredband-ownits-wifi-guide Den konverter/router som ingick i paketet är inte den bästa de har och kan därmed behöva lite förstärkning i form av en router.

Streaming

I samfällighetens avtal ingår även streaming. För att aktivera steaming, gör såhär:

  • Kontakta kundtjänst
    • Från en Telenormobil: 222

    • Från annan telefon: 020-222 222

  • Ladda ner appen Telenor Stream via App Store eller Google Play eller gå in på https://www.telenor.se/stream för att titta via datorn. Telenor Stream finns även på Apple TV från generation 4 och har stöd för Chromecast.

Mer information finns här: https://www.telenor.se/handla/tv/stream/

Om du köper tjänster från Telenor utöver det som Samfälligheten erbjuder, aktivera din stream här:

https://registreratv.telenor.se/stream/aktiveringsportalen.html